My sweet story...

My sweet story...

Friday, January 7, 2011

Ubuntu 10.10

Gara2 serangan virus yang dah 2 kali attack lappy saya, husband install Ubuntu 10.10. Mula2 macam pelik je, apa bendanya Ubuntu ni? Setelah baca serba sedikit info Ubuntu 10.10 dari blog husband barulah saya tahu ianya lebih kurang OS.


quoted from http://ubuntu.com.my/

Ubuntu adalah sebuah sistem operasi lengkap yang berasaskan Linux. Ia sesuai digunakan pada pelbagai jenis komputer. Apa yang menarik mengenai Ubuntu ialah, ianya PERCUMA!!! Anda bebas menggunakannya di mana sahaja. Ubuntu juga dilengkapi dengan aplikasi asas yang anda perlukan.Perisian yang disertakan dalam Ubuntu adalah bebas dan bersumber terbuka. Hebat bukan?

Jangan tak percaya, Ubuntu memang percuma. Anda boleh muat turun, disalin dalam cakera padat dan dikongsi dengan sesiapa sahaja. Bukan seperti perisian Microsoft Windows yang memerlukan anda membayar lesen. Sungguhpun Ubuntu tidak kebal,namun setakat ini, tiada lagi virus yang dapat menerobos masuk ke sistem operasi ini.

Bagi syarikat atau sesiapa yang mahukan persekitaran aplikasi yang stabil, anda boleh menggunakan versi Sokongan Jangka Panjang SJP (atau LTS, Long Term Support) yang akan disokong selama 3 tahun untuk komputer peribadi dan 5 tahun untuk komputer pelayan.

Dengan Aplikasi Pemasangan yang mudah, anda hanya perlukan lebih kurang 25 minit sahaja untuk memasang Ubuntu pada komputer anda.

Lappy saya ada dual OS, saya masih menggunakan windows. Ubuntu ni back up sahaja. Saya perlukan masa untuk explore Ubuntu. Mula-mula guna BUNTU juga, ambil masa untuk mahir. Yang penting buat masa ini, bebas dari serangan virus.

Ada sesiapa yagn sudah guna Ubuntu??

11 comments:

Unknown said...

huda pernah dengan ubuntu ni tp tak pernah tengok lg..dia punya display susah ke dari windows?

mamaarifakeemaisy said...

baru first time dengar...kurang ambik tau sgt bab2 ni..huhu...ingt tadi antivirus..

OneSue said...

wahhh bagus la info akak..UBUNTU....he he he...nama dia best..sesuai bntu sbb virus.. :)

wahida said...

haaaaa? mmg saya buta IT betul...x tahu langsung pasal benda alah ni...huhuhu...

Zaidah said...

ingatkan apelah Ubuntu....rupanyer antivirus

Unknown said...

sy x de lg bende ni..

NM02 said...

bleh try kalu ada problem nnt. thanx 4 the info bebeh

Dee said...

adoi..sy x penah pakai Ubuntu..mmg buntu ar..hehehe..

☆ lieya latif ☆ said...

name cam kelako kan nieda he he he....lieya ni kan, dah 2 kali notebook kene format gara2 virus....ade anti virus pun tetap keok jugak.....

NzA said...

kalu org ada asas n mahir ict mmg senang la...boleh cari altenetif sndiri.....

Aida Alias said...

husband sy pn ada guna Ubuntu sbb dia dh lama guna linux..

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails