My sweet story...

My sweet story...

Wednesday, June 15, 2011

Jaring nyamuk

Lepas husband keluar hospital rupa-rupanya ramai yang kena denggi juga dekat kawasan perumahan saya. Jiran sebelah menyebelah pun kena denggi. Hampir setiap hari sama ada waktu Subuh atau awal Senja Jabatan Kesihatan akan datang untuk membuat semburan asap.

Sebelum husband kena denggi jika ada annoucement dari Jabatan Kesihatan untuk membuat semburan di dalam rumah, cepat2 saya tutup pintu dan tingkap. Bukan apa, kdg2 diaorang datang wrong timing. Tengah masak memang wajiblah tutup pintu dan tingkap. Tapi sejak husband kena denggi kamilah orang yang memberi kerjasama paling baik. Hehe...Sudah 2 kali mereka membuat pemeriksaan di rumah saya. Mestilah takut bila Jabatan Kesihatan bagi announcement melalui pembesar suara " Kawasan perumahan anda sedang dilanda wabak denggi, sila bagi kerjasama kepada pegawai kami untuk melakukan pemeriksaan di rumah anda". Moral of the story, bagi ajelah mereka masuk. Untuk kebaikan kita juga.

Untuk langkah keselamatan, husband survey di internet tentang jaring nyamuk. Akhirnya kami memilih produk dari Homenet Insect Screen. Untuk 5 tingkap besar dan 2 tingkap bilik air harganya RM1000 dan ada warranty 3 tahun. Mula-mula dapat harga mahalnya, tapi untuk langkah keselamatan apa salahnya. Memang kemas mereka pasang dan senang untuk dicuci. Sebelum ada insect screen memang saya tak buka tingkap di rumah. Banyak sangat nyamuk di luar. Risau sebab saya ada anak kecil. Dan yang paling utama kalau buka tingkap malam2 takdelah takut lipas berterbangan. Saya sangat geli dengan lipas. Huhu.

Inilah rupanya jaring nyamuk atau bahasa omputih Insect screen


Husband beli kelambu moden. Kalau zaman dulu punya kelambu kena gantung yang ini tak perlu. Kami tak pakai pun. Humaira paling excited, keluar masuk dalam kelambu ni. Senang je cara nak lipat.


Penguin makan nyamuk. So far banyak juga nyamuk terperangkap dalam penguin ni

10 comments:

NM02 said...

pertama kali kawe tgk penguin nyamuk tu...

Farra Dhelina said...

ee comel la peguin tu kak..bape rgt tu?

Izwa Kamaruddin said...

bagus kelambu tuh nk dptkan jugak la..

Mag said...

prevention is better than cure..bagus2

zaidah said...

sekarang niekan musim panas pastu kekadang hujan...nyamuk nie senan membiak....perangkap nyamuk penguin tu cunlah....mana nieda bleh dapat macam tu...

~ana~ said...

mcm2 protection kan..tp xpela...beringat sebelum kena gigit nyamuk lagi kan...

Softtouch [Hanim] said...

mahal tp berguna xpe nieda...takut ngan denggi nie...muza pun takut lipas jgk..mana nk beli penguin tu nieda?

Ummi Salsabila said...

beli katne peguin tu? berkesan tak? kalo blk umah mil,bdk2 sure berbintat.nyamuk byk.pasang ubat nyamuk je slalu.

nieda said...

Farra,Hanim, US : peguin tu husband akak beli kt subang 2. Harga dalam rm50

bugAway said...

Salam .. kalo nak jimat tanpa kos pemasangan & pasang jaring sendiri (DIY) dgn cara paling mudah - hanya perlu tampalkan pada bingkai tingkap, boleh lawati kami di http://bugaway.com.my . Khidmat pos disediakan.

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails