My sweet story...

My sweet story...

Monday, October 1, 2012

Debaran bulan October

Sekejap je masa berlalu, dah masuk bulan October. Berdebar menanti kelahiran second junior. Minggu ni dah masuk 37 minggu. Kaki pun dah mula bengkak, bila buat kerja rumah sekejap je dah penat. Terasa kepala baby dah ke bawah. Dah 2 minggu bila bangun tidur tangan terasa kebas, sampai tak boleh nak genggam. Mula2 dulu cuma jari manis belah kanan je rasa kebas, sekarang ni semua jari belah kanan sukar nak genggam, bangun tidur terpaksa urut dulu baru ok. Sesekali berjangkit juga kebas di bahagian tangan kiri. Masa mengandungkan Humaira tak pernah pula jadi macam ni. Seingat saya masa first pregnant kaki selalu cramp, tapi alhamdulillah yang second ni tak pernah lagi kena. 

Setelah google di internet, terjumpa blog DR Zubaidi mengenai rasa kebas tangan ketika hamil. 
Keadaan ni dinamakan "carpal tunnel syndrome".Syndrome ini selalu dikaitkan dgn mereka yang pekerjaannya byk menggunakan tgn seperti kerani yang menaip tetapi kerap juga berlaku pada ibu mengandung

Simptom2 termasuk kebas, rasa mencucuk2, pedih, sakit di jari, tangan, pergelangan tangan dan lebih teruk hingga boleh menyebabkan tgn lemah, tak mampu nak pegang brg atau brg terlepas dr tgn..

Kebiasaannya kedua2 belah tgn akan mengalami simptom ini dan boleh terjadi pada bila2 masa sepanjang kehamilan tetapi selalunya bermula atau semakin teruk pada separuh kedua kehamilan kerana pada masa itu ibu hamil banyak menampung air dalam badan.

Ibu-ibu yang mengalami simptom di atas jangan risau kerana selalunya ia akan hilang selepas bersalin. Jika simptom berterusan sehingga lepas bersalin, sila dapatkan nasihat pakar orthopaedic.
 
Counting down 11 October, saya akan admit di Hospital Sungai Buloh. Insyaallah 12 October saya akan menjalani pembedahan untuk keluarkan baby. Dijangka saya akan dibedah pada pukul 10 pagi. Doakan  semoga ibu dan baby selamat. Kenapa cser?? dah pernah cerita di SINI.  

Sebenarnya, susah hati juga nak berpisah dengan Humaira. Budak sorang ni sangat manja. Nak tidur mesti cari mummy. Sebelum tidur kena tepuk sampai tidur, lepas ni daddy kena take over, Harap2 Humaira baik2 saja dengan daddy. Nasib baik mertua pun ada datang time tu. 

Gambar mak buyong yang makin lebor..


 
 

11 comments:

junida said...

semoga dua2 selamat..... ;)

~ana~ said...

semoga semua nya di permudah kan..insyaallah...

Izwa Kamaruddin said...

semoga dipermudahkan semua nyer amin~

anie said...

nape admit kat spital s.buloh...jauhnye...baru kira2 nak g lawat tau

czer ke normal xpenting...yang penting baby n mummy nye selamat....
semoga dipermudahkan......

pantang kat ipoh ke?

Unknown said...

wah huda pun teruja tggu baby nieda :)

Nida Mohd said...

Insyaallah semuanya akan selamat nnti..Humaira, be a good girl okay, jgn buat mummy susah hati ye syg..

[leily.laily] said...

InsyaAllah..
smoga semuanya selamat..
take a good care okeh!

kurus said...

insyaallahh akak doakan semua selamat dik ;)

lieyalatif said...

comel....mane ade kembang nieda...kembang sikit2 jek...cute pun yeak jugak....

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

salam nieda,
sungguh, baru tahu nieda hamil... ke fiza yg lupa.
apapun, fiza doakan yg terbaik buat nieda dan baby. dah dekat sgt tu....
jaga diri baik2 yer...

Lily@MamaZaraZareef said...

weee..bestnye!! dah dekat sgtlah tu kan 12 oct..mesti tak sabar sgt nk kelek bby boy tu kan..semoga sume urusan dipermudahkan ye niea..tk sabar tgk adik humaira..=)

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails