My sweet story...

My sweet story...

Wednesday, May 27, 2009

Pengalaman bersalin dan kelahiran puteri sulung kami

Benarlah kata orang, pengalaman bersalin setiap orang berbeza-beza, begitu juga dengan pengalaman pertama yang saya lalui ini. Detik-detik kelahiran puteri sulung saya, semua pengalaman dan apa yang saya rasa dan lalui dicatat kemas untuk simpanan dan kenangan di kemudian hari.

Bergelar mummy pada usia 27 tahun memberi saya satu pengalaman yang tidak mungkin saya lupakan sampai bila-bila. Merasakan ada satu nyawa lain di dalam rahim ini membuatkan saya kagum dengan kuasa yang maha ESA. Alhamdulillah di atas kurniaan ini, saya rasa sempurna hidup saya sebagai seorang WANITA. Umi, bonda, emak, mummy, ibu….apapun gelarannya membawa makna yang sama bagi setiap orang dan sesungguhnya nikmat bergelar mummy merupakan anugerah yang tak ternilai harganya pada saya.

Saya disahkan hamil pada 4 Sept 2008 ketika umat Islam sedang mengerjakan ibadah puasa. Saat itu period saya sudah lewat seminggu dan saya dapat rasakan ada yang tidak kena terutama terutama sekali di bahagian perut, kembang semacam. Dalam pukul 5.00am setelah saya menyediakan juadah untuk bersahur, saya buat pregnancy test. Alhamdulillah ada dua line warna merah, bermakna saya positif. Saya bersyukur sangat2 dan kejutkan hubby untuk bersahur. Saya maklumkan kepada hubby, kita bakal jadi mummy and daddy dan tunjukkan result pregnancy test. Saya lihat muka hubby happy sangat, bukan senang tau nak tengok dia senyum time baru bangun tidur. Hubby saya ni jenis susah nak dapat mood happy ketika bangun tidur, tak macam saya memanjang happy. Then he give big hug and kiss me..Ohh indahnya saat ini…Hehe…

Sepangan tempoh mengandung, saya mengalami alahan yang agak teruk. Memang lembik dibuatnya ditambah pula dengan bulan puasa. Disebabkan alahan yang teruk, 5 hari saya tinggal puasa atas nasihat doctor kerana boleh membahayakan janin. Setiap apa yang saya makan pasti muntah sehingga tekanan darah saya menjadi rendah. Alhamdulillah usia kandungan memcecah 5 bulan alah saya semakin berkurangan. Saya amat bersyukur mendapat suami yang penyanyang dan sabar melayan karenah saya sepanjang mengandung. Thanks dear…

Kalau ikut EDD saya dijangka bersalin pada 11 Mei 2009, dalam hati cuak juga sehingga 5 Mei tiada tanda-tanda untuk bersalin. Emak saya pernah memberitahu selalunya bersalin1 atau 2 minggu awal dari tarikh jangkaan. 6 Mei selepas habis kerja ketika nak mandi saya dapati ada lender bewarna putih keluar. Saya teringat pesanan doctor, tanda2 awal seperti keluar lender or darah, sekiranya berlaku kontraksi lebih kerap baru pergi hospital. Dalam hati dah cuak tapi saya cuba calm dalm.

Esoknya saya pergi kerja seperti biasa tetapi sempat pesan kepada hubby supaya stand by, in case kalau apa-apa berlaku I will call him immediately. Habis ofis hour, saya mengajak hubby pergi check up. Doctor check my private part and inform bukaan baru 1 cm. Maybe dalam 2-3 hari baru deliver.

8 May saya start ambil cuti sebab dah sarat sangat nak bawa perut ditambah pula keadaan kelam kabut di ofis. Time ni ofis saya tengah berkemas untuk berpindah. Malam tu dalam pukul 3.00am saya rasa tak selesa. Saya pergi toilet dan mendapati ada lender bercampur darah. Masa ni takde rasa cuak sebab 2 hari lepas dah keluar lender. Just saya inform pada hubby, dalam keadaan mamai dia tanya sakit tak? Saya cakap tak so dia sambung tidur balik. Maybe penat agaknya. Lender campur darah berterusan sehingga 9 Mei dan saya terpaksa pakai pad. Malam tu saya dan hubby sempat lagi pergi restoren mamak untuk makan malam. Tgh makan saya rasa ada leaking, dalam hati berdoa janganlah air ketuban pecah (tak pasal2 bersalin dekat restoren…hehe). Kontraksi sudah mula terasa saat ini tapi saya tak bagitau pada hubby takut dia panic. Habis makan cepat2 saya ajak dia balik.

Dalam pukul 11.00pm saya ajak hubby pergi hospital kerana kontraksi makin kerap. Sampai di hospital, doctor check bukaan masih 1cm dan air ketuban telah bocor. So saya terpaksa ditahan di wad. Dalam pukul 1.00am saya menyuruh hubby balik dahulu kerana mungkin esok baru bersalin. Malam itu, saya rasa malam yang getir dalam hidup, langsung tak dapat melelapkan mata. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa sakitnya kontraksi. Saya sempat message hubby minta tolong doakan dan bacakan yasin agar semuanya dipermudahkan sambil saya sentiasa membaca doa nabi yunus dan beristifar

10 Mei, pukul 8.00am doctor datang check dan bukaan sudah 4cm. Saya terus dimasukkan ke labour room. Doctor letak alat dekat perut saya untuk check heart beat baby dan masukkan drip air untuk cepatkan proses bersalin. Setiap masa nurse check blood pressure saya. Dalam pukul 11.00am doctor datang check dan bukaan baru 5cm. Nurse tanya sama ada saya perlukan ubat penahan sakit dan pastinya saya mengiyakan saja. Ubat penahan sakit menyebabkan saya rasa mengantuk dan khayal sebentar tapi kontraksi tetap terasa. Dalam hati tidak putus-putus saya berdoa agar Allah permudahkan segalanya. Pukul 2.30pm doctor datang check dan bukaan baru 6 cm. Saat ini saya hampir berputus asa dan hilang tenaga. Saya request dekat doctor untuk ubat penahan sakit tapi doctor halang kerana bukaan sudah 6cm takut effect kepada baby. Pukul 4.30pm sakit makin kuat, doctor check bukaan masih 6cm. Tuhan sahaja yang tahu perasaan saya ketika ini. Saya benar-benar hilang tenaga. Pukul 7.30pm doc check sekali lagi masih 6cm. Saya request dekat doctor untuk ceasear kerana keadaan saya yang semakin lemah. Salah seorang doc perempuan bersetuju kerana hampir 12 jam saya di labour room tetapi bukaan terlalu perlahan. Suami saya dipanggil dan kebetulan ada seorang doctor lelaki datang untuk check saya. Doc tersebut yang halang saya melakukan ceaser kerana katanya kepala baby sudah ke bawah dan heart beat baby ok. Saat inilah air mata saya mengalir, hubby saya tak putus-putus minta saya bersabar dan cuba menenangkan saya sambil berdoa. Hubby saya berkata sesuatu kepada doc dan saya dengar doc kata dalam tempoh 2 jam lagi jika bukaan masih tiada saya akan di operate.

Dalam pukul 8.30 malam bukaan masih 6cm dan ketika inilah heart beat baby sudah drop. Baby stress nak keluar tapi bukaan masih tak cukup.Tiada pilihan saya terpaksa emergency ceasear. Hubby saya dipanggil sekali lagi sebelum saya dibawa ke operation room. Doc menerangkan serba sedikit procedure ceaser dan saya diminta menandatangani borang yang bersetuju untuk di ceaser. Hubby saya memberi semangat sambil berkata ‘let modern medical science do its job.’

Tepat pukul 9.43pm lahirlah puteri sulung saya yang diberi nama Nur Alisha Humaira Binti Mohd Nizam setelah lebih kurang 22 jam saya menahan sakit. Pertama kali menatap wajah Humaira, sayu rasa hati. Tentunya kelahiran ini adalah hadiah hari ibu paling bermakna buat saya. Hilang segala kesakitan bila dapat tatap wajah baby walaupun seketika. Nurse sempat beri saya kiss pipi sebelum Humaira terpaksa diletakkan di wad NICU kerana baby dah berak dalam perut. So doc nak monitor samada baby tertelan najis atau tidak. Nurse bagitau saya luka pembedahan besar sebab kepala baby sudah ke bawah sangat. Next pregnant pun saya kena ceaser juga untuk mengelakkan bleeding. Ya, sehingga hari ke 17 berpantang saya masih terasa sakit.

Keesokan harinya, baru saya berkesempatan melawat baby di NICU. Terus saya cuba menyusukan baby. Tidak semudah yang disangkakan untuk bagi baby direct feeding. Alhamdulillah nurse dekat sana semua baik2 dan mengajar saya cara yang betul penyusuan baby. Pukul 7.30pm saya terpaksa balik ke ward kerana waktu melawat telah tamat. Ketika inilah baby saya menangis seolah-olah tak bagi mummy dengan daddy balik. Dan saat ini, air mata mengalir tatkala mengenangkan keadaan baby yang mummy tak sempat nak dakap dia sepuas-puasnya. Benarlah kata orang, bila kita ada anak perasaan ibu pasti wujud.

Last but not least, thanks to my family, friends, sahabat handai yang datang visit saya di hospital dan rumah. Alhamdulillah benda yang saya debar-debarkan selama ini telah pun berjaya saya tempuhi. Kepada ibu-ibu di luar sana yang pertama kali menempuhi detik pertama bersalin memang wajar anda rasa berdebar-debar tetapi percayalah apabila kandungan kita makin membesar semangat itu akan datang sendiri. Takde best advice yang boleh dishare melainkan tempuhinya saja dengan tenang di samping banyak2 berdoa dan bertawakal kepada Allah.


* Humaira, buah cinta mummy and daddy, moga jadi anak yang soleh dan berjaya dunia akhirat

10 comments:

Unknown said...

Salam. Alhamdulillah, nieda berpeluang merasai saat-saat manis mengandung dan bersalin. Benarlah, bila anak dah ada depan mata kita, terlupa sebentar sakit mengandung dan melahirkannya.

Moga Humaira jadi anak yang solehah, amin...

Selamat menyusu :-)

Jasfyra said...

syukur semua dah selamat..22 jam sakit tu dah diganti dengan kelahiran humaira yg sangat comel.tahniah dah bergelar seorang ibu

- Leena - said...

tahniah ek..dh jd mummy....

tp 2lah nieda nk tye..btol ke tarikh chck pregancy tuh..???kompem ke???

sbb aku ni nikah 23 ogos 2008, sanding 24 ogos 2008...

aku rse ko chck 4 sept kot kan??hehehe....

Softtouch [Hanim] said...

walau apa pun pengalaman melahirkan bb tu,ia cukup manis kan?walaupun nk bsalinkan tu sakit,payah n macam2 lagi..bila nmpak je muak anak tu lega rasenyer..

☆ lieya latif ☆ said...

betul tu nieda, lain anak lain sakitnye....mcm lieya dulu....lain2 pengalamannye.....yg penting sume dah selamat...lame jugak nieda terpakse tahan sakit kan...sayang sekali tak dpt rase pengalaman normal birth.....takpe laa yg penting keselamatan baby di utamakan.....

alinalan said...

Salam nieda, congrat utk kelahiran pertama nih! Terharu baca pengalaman nieda. teringat diri nih masa dlm labour room. Slamat berpantang & berbreastfeeding baby tau!

yusyanti said...

lamanye nieda thn sakit....
btullah pglaman bersalin tu
bkn sj berbeza bg stiap org...
malah berbeza bg stiap kelahiran
walaupun ibu yg sama....
apap un syukur....
smua slamat

Ummi Salsabila said...

Alhamdulillah..
happy n terharu bc entry ini..
tahniah dah jadi ibu
sakit bersalin masg2 mmg berbeza
tp bila sdh slamt ilang sume sakit..
lega kan..
ok,happy breastfeeding baby alisha humaira..;)

NonaKarim said...

seronok baca pengalaman ko, now anak ko pun dah 2 tahun dah..hihi

manisan buah said...

Trims infonya om, salam hangat

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails