My sweet story...

My sweet story...

Thursday, March 21, 2013

Satay dan kuali ajaib

Orang lain dah lama guna pemanggang ajaib, aku baru terhegeh2 nak guna. First time guna pemanggang ajaib ni kita masak satay.

Resepi satay ni macam2, ada yang simple, ada juga yang remeh. Kali ni nak try resepi paling sempoi dari Kak Jee. Menurut kata Kak Jee, resepi ni turun temurun dari arwah datuk Kak Jee yang memang terkenal dengan gelaran Raja Satay Malaysia iaitu Majid Satay. Maybe orang lama yang duduk di Kampung Baru kenal kot Majid Satay.

Resepi saya copy dari blog Kak Jee
Bahan2nya: (SATAY)

600 gram daging batang pinang.
1 cawan gula pasir
2 batang serai
2 sudu besar kacang tanah
1 sudu besar garam (saya guna 1/2 sudu je, just nice rasanya)
1 sudu besar serbuk kunyit (saya guna 1/2 sudu)

caranya:

Daging dibersih2kan urat2 dan lemaknya dan dihiris halus dalam sebesar ibu jari. Kacang tanah disangai tanpa minyak dan dibuang kulitnya. Ricik serai dan tumbuk halus, asingkan dan tumbuk pulak kacang tanah. Masukkan dalam besen semua bahan seperti  gula, garam, kunyit serbuk dan serai serta kacang tumbuk tadi. Gaul rata. Pastu masukkan daging tadi dan gaul sampai rata betul2. Perap selama dua jam. Jangan bubuh sebab air daging tu akan keluar setelah diperap hampir dua jam. Pastu, cucuklah guna lidi daun kelapa atau sekarang orang pakai lidi buluh. Kemudian bakarlah atas tempat bakar yang guna arang. Amik sebatang serai diketuk2 sikit, Kemudian bubuh sikit minyak dalam mangkuk campur air sesudu. Pastu celupkan serai dalam minyak dan tepuk atas satay masa bakar. Balik2kan. Hati2 jangan terbakar lidinya atau daging hangus. Satay ayam pun sama caranya. Beli isi dada ayam.
(KALAU NAK BUAT SATAY GORENG, TAK PAYAHLAH CUCUK DAGING PERAP. GORENG SAHAJA DAN CURAHKAN KUAH DIATASNYA. ATAU DIMASUKKANA SATAY YANG TELAH DIGORENG DALM PERIUK KUAH)

* Saya guna pemanggang ajaib, masuk je ayam perapan tu dalam kuali dan tutup. Tak samai 10 minit dah masak. Memang ajaib lah kuali ni , i likeee. Takyah guna oven dah, Jimat masa,

Inilah kuali yang saya guna


Taraaa..dah siap..
Hidangkan dengan kuah kacang, nasi impit, timun dan bawang. Kuah kacang tu ready made punya, sangatlah kurengg rasanya. So banyaklah berlebih nasi impit.



Haaa..jangan membazir nasi impit. Esoknya saya buat soto.


Satay yang lebih tu, boleh buat breakfast. Kita ubah sikit2,  jadilah kebab.

4 comments:

lieyalatif said...

Wahhh pes time lieya tgk satey pakai pemanggang ajaib ni...penah tgk org buat murtabak la, kek la...hehehehe

Mcm2 menu jadi dari sate ye nieda...mmg kreatif hehehehe

Izwa Kamaruddin said...

wahhhh menarik tertarik menarik nie!!!

MamaAliya said...

sangat menyelerakan semua makanan tu.dah lama nak beli periuk ajaib ni tapi tak jumpa kedai. nieda beli kat mana?

~ana~ said...

dari menu sate, boleh jadi pelbagai lagi menu yg lain..hehehe..nieda ni terror la masak...

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails