My sweet story...

My sweet story...

Saturday, March 15, 2014

Sebab air di catu

 Sejak akhir-akhir ini akibat tiada hujan atau jumlah hujan yang turun tidak mencukupi, berlakulah insiden catuan air di banyak kawasan di Lembah Klang. Ternyata ini semua memberi kesusahan kepada penduduk terutama mereka yang tinggal di perumahan seperti flet dan apartmen.

Minggu ini juga kawasan perumahan saya termasuk dalam kawasan catuan air. Walaupun rumah saya mempunyai tangki sendiri namun saya masih perlu berjimat air. Antara langkah utama ialah menghadkan penggunaan air ketika mandi oleh Adik Firaas dan Kakak. Kedua-dua mereka ini merupakan juara berkubang di dalam bath tub lebih-lebih lagi si Adik.

Berbalik kepada kisah catuan air, semoga hujan turun dengan lebat di kawasan tadahan air. Cuaca panas seperti sekarang ini bukan sahaja menjadi penyebab catuan air malah menjadi penyumbang wang kepada TNB hasil bacaan elektrik yang lebih tinggi dari bulan-bulan lain. Aircond dihidupkan lebih lama dari biasa.

Grafik dibawah menunjukkan kenapa air dicatu. Grafik diperolehi dari laman web Harian Metro.

2 beradik ni juara berkubang..


Semoga hujan turun di kawasan tadahan air, semoga air tidak lagi dicatu . Menurut MOSTI kemarau bakal berakhir pertengahan bulan ini. Mudah-mudahan.. Sama2 kita doakan

2 comments:

Nida Mohd said...

Semalam dah hujan tapi x lebat kan..

mamaarifakeemaisy said...

Alhamdulillah.. macam dh nak mula musim hujan kan.. semalam hujan lebat :-)

e

nuffnang

Related Posts with Thumbnails